De Bornholmske Jernbaner (DBJ)
De Bornholmske Jernbaner bestod oprindelig af 3 seperate jernbaneselskaber, der pr. 1. april 1934 blev samsluttet til et selskab : " DBJ "
DBJ Museum Adresse: Ndr. Strandvej 8. 3730 Nexø
venter på din besøg
Da der ikke var noget jernbanesamarbejde mellem Bornholm og resten af Danmark,
var Bornholm det sidste sted i Danmark hver der kørte metersporet jernbane (1000 mm).
Af samme grund var jernbane her på Bornholm også den jernbane i Danmark, som havde mest lokalet fremstillet jernbanmateriale.
Jernbanen har haft stor betydning for Bornholm både kulturelt og udviklings mæessigt.
Bornholm som vi kender i dag med mange små byer og helt spredt bebyggelse, fordelt over hele øen, er i høj grad et produkt
For at skaffe rullende materiel til den (forhåbentlig) kommende Bornholmske jernbane tog Foreningen i 1993 initi ativet til.
Projekt DBJ
som er et uddannelses og opkvalificerings projekt for arbejdsløse med faglig baggrund i jern- og metalfagene.16. April 1994 påbegyndtes ombygning og renovering af et damplokomotiv, som blev indkøbt i Sverige. Damplokomotivet har samme størrelse som BJ No. 5, et af lokomotiverne fra Rønne Nexø Jernbanen.
Projekt DBJ har færdigrenoveret en Bornholmsk godsvogn og er færdig med en personvogn.
Projekt DBJ er godt i gang med at renovere "postvognen", den eneste bevarede Bornholmske jernbanevogn. I løbet af et par ar kan DBJ derfor opstille et damplokomotiv, en postvogn., en godsvogn, en bænkevogn og mindst to personvogne.
Hvor kan/skal vi køre:
Det er afgørende for foreningen., at det er et stykke af den oprindelige Bornholmske jernbane, der genopbygges. Bornholms Amt, Allinge - Gudhjem kommune og Hasle kommune har givet udtryk for vilje til, at støtte genopbyggelsen af den del af den Bornholmske Jernbane, der gik fra Klemensker til Rø. Denne del af Rønne Allinge Jernbanen, som går igennem den naturskønne sprækkedal ved Kleven, blev betegnet som Danmarks smukkeste jernbane.